E-vitamin szerepe a szervezetben

E-vitamin, más néven tokoferol, egy zsírban oldódó vitamin, kiemelkedő tulajdonságainak köszönhetően bizonyítottan antioxidáns hatású.

healthandwellnessapps1

Természetes élettani folyamat az anyagcsere, melynek velejárója az oxidáció, ami szabadgyök-képződéssel jár. Ez normális esetben nem okoz gondot hisz a szervezetünk védekezik és semlegesíti. Ám, amikor olyan mennyiségű szabadgyök képződik, amit a szervezet nem képes hatástalanítani, különböző betegségek kialakulásához vezethet. A túlzott szabad gyök képződés kedves a daganatok, keringési rendellenességek, érszűkület, vérrög kialakulásában.

A modern kor életvitele kedvez a szabadgyök képződésnek. Túl sok stressz éri a szervezetet, kevés időt töltünk a szabad levegőn, keveset, vagy túl sokat sportolunk, drasztikus diétákat folytatunk, az élelmiszerek egy része „vegyszereket” tartalmaz, feldolgozott formában kerül a hűtőbe, az asztalra, a szennyezett levegő, a nikotinfüst mind-mind elősegítik a szabadgyökök elszaporodását, illetve egyre kevesebb antioxidánst, ellenanyagot (zöldséget, gyümölcsöt) fogyasztunk, ami segít az egyensúly fenntartásában.

hs_banner1

Az E-vitamin kedvező hatásai

  • Védi a bőrt a korai öregedéstől, erősíti a körmöket, a hajszálakat.
  • Lassítja a sejtek öregedését.
  • Erősíti a szemet.
  • Részt vesz a szervezet fehérje-, szénhidrát- és zsíranyagcseréjében, valamint a folyadékháztartásban.
  • Megelőzhető vele az érelmeszesedés, érrendszeri betegségek kialakulása.
  • Javítja az izmok teljesítményét.
  • Erősíti az immunrendszert.
  • Pozitív hatású tüdőbetegségek, Parkinson-kór esetén.
  • Javítja a sejtek és a szervezet regenerációs folyamatát.
  • Csökkenti a vérnyomást.
  • Növeli az állóképességet.
  • Csökkenti a már meglevő betegségek erősségét.
  • Meggyorsítja az égési sebek gyógyulását.

Az E-vitamin hiánya az immunrendszer gyengülését okozza, csökkenti a megtermékenyülés esélyét, izomsorvadás, ivar-, idegrendszeri zavarok, a vörösvértestek károsodása, a vérszegénység (anémia) alakulhat ki, csökken a figyelem, az emlékezőképesség.

Az E-vitamin természetes forrásai az olajos magvak, olajok, zöldségek és gyümölcsök, mint pl.: búzacsíra, hüvelyesek, napraforgómag, dió, mandula, mogyoró, aszalt szőlő (mazsola), gabonapelyhek, zöld leveles zöldségek (például a spenót), tojássárgája, búzacsíraolaj, olívaolaj, napraforgóolaj, tökmagolaj, kukoricaolaj, lenmagolaj.Az E-vitamin kiváló hatást fejt ki C-vitamin és A-vitamin jelenlétében, fokozza az A-vitamin hatását, ellátottságát, a szelén fokozza a felszívódását, de a vas, réz viszont csökkenti hatást.

vitamin-E

Érdemes tudni, hogy a főzéssel és a hosszantartó túl magas, vagy túl alacsony hőmérsékleten való tárolással ezen tápanyagok elveszíthetik E-vitamintartalmuk egy részét.

Az E-vitamint a C- és az A-vitamin, illetve a szelén mellett számos betegség megelőzésére használják kiemelkedő antioxidáns tulajdonságainak köszönhetően.

Törekedjünk a növényi olajokból, magvakból és a teljes értékű ételeinkből felvenni a napi mennyiséget, mivel az ezekben lévő E-vitamin felszívódása sokkal jobb, mint a mesterséges kiegészítőké.

vitamin-kapszula

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s